Drama


Příběh nejznámějšího českého vězně. Po svém útěku z věznice Mírov ho hledala policie pět týdnů. Jeho dopadení ale i samotné uvěznění stále vyvolává otázky.

Epidemie zákeřné choroby ničí obyvatele totalitního státu, jehož vůdce připravuje válečnou expanzi. Pokus lékaře z chudinské čtvrti čelit nemoci i nacionálnímu fanatismu ztroskotává. Pro filmové zpracování vycházející z inscenace ND byla připsána postava Dr. Martina, lékaře z malé, diktátorovými plány ohrožované země, který je ochoten pokračovat v aktivním odporu proti násilí. Film natočený podle stejnomenného románu Karla Čapka je paralelou k událostem v Německu třicátých let.

Příběh filmu vychází ze zdánlivě banální situace. Syn (David Novotný) jde na procházku se svým otcem (Josef Somr) a povídají si o svých vztazích, rodině i problémech z minulosti.

Příběh Poupat vypráví o postupném rozkladu rodiny, žijící na malém městě. Každá z postav žije svým ideálem. Agáta touží po šťastném životě daleko od domova, s plným vědomím toho, že její jedinou naději je útěk a tudíž zrada nejbližších. Honza věří v čistotu a sílu lásky bez ohledu na okolnosti, za jakých se zrodila. Kamila hledí s jistotou do budoucna a nehodlá si připustit bídu dnešního dne. Jediný Jarda ví, že svět ani sebe nezmění. Vědom si svého slabošství, nepokouší se o nic. Chorobná závislost na výherních automatech, která přivedla jeho nejbližší do neřešitelné životní situace, je v jeho mysli samozřejmostí. Skutečný a přesvědčivý pokus o záchranu rodiny přijde ve chvíli, kdy je pozdě...

Čtyři příběhy filmu tvoří mozaiku osudů několika manželských či partnerských dvojic, které v určitém zlomovém bodě života řeší otázky chtěného, nechtěného, vytouženého nebo zmařeného rodičovství. Záměrem scénáristky a režisérky Alice Nellis je ukázat pomocí souběžného vyprávění několika příběhů, že problém moderního rodičovství je širší a hlubší než konkrétní situace kterékoliv jednotlivé postavy. Domácí režisérka číslo jedna opět přichází s příběhem, který se může dotknout diváků bez ohledu na věk či postavení. Každý z vyprávěných příběhů o touze po dítěti, osudovém rozhodnutí, zda dítě mít či nemít nebo snaze vyrovnat se s nástrahami, které před nás život postavil, může být právě ten váš.

Iška, Karolína a Vendula se nedostaly na podělanou vejšku. Co teď ? Děsí se představy, že by mohly skončit ve stereotypu všedního života. Naplánovaly proto super cestu - Holandsko, farma, louky, krávy, svoboda. Chtějí si pořádně užívat a občas (možná) i trochu pracovat. Vyrážejí na konci prázdnin. Cestu jim ale zkomplikuje Iščin aktivní čtrnáctiletý bratr Vojta, který měl ségru na otcův pokyn hlídat. Visí na holkách jako klíště a jen tak se setřást nenechá. Takže se přesouvají od místa k místu a čekají, kdy to konečně Vojta zabalí. Ten postupně začíná tušit, že to není jen tak obyčejná vyjížďka... Na cestě potkávají ulítlé i zajímavé týpky a když už se jim někdo připlete do cesty, holky si nenechají ujít příležitost, aby jim jejich situaci ještě trošku nezamotal. Na druhou stranu, proč ne. Mají chuť zkusit všechno a docela se jim to daří. Holandsko je ale pořád nějak daleko... Dynamická road-movie mladé režisérky Karin Babinské je filmem o mladých holkách, do kterých neustále někdo hučí, aby dospěly. Jim se ale ještě nechce. Nechce se jim spěchat do vězení povinností, do světa pravidel, ve kterém je stejně všechno zmatený. Příběh boří tabu, vypráví o holkách, které nemají chuť nic předstírat a hrát si na tiché, mírné, křehké bytosti. Chtějí samy nakládat se svým životem - ne podle nějakého manuálu rodičů. Umí si prostě užívat a ledacos vyzkoušet.

Jak bylo možné prožít a přežít náročná 70. léta? Jak šlo udržet si radost ze života, city pro lásku a chuť na smích? I o tom je mrazivá komedie ZEMSKÝ RÁJ TO NAPOHLED. Hlavní linkou filmu je příběh Marty (Vilma Cibulková), jejích dvou dospívajících dcer - Majdy a Gábiny (Dana Marková a Tereza Voříšková) - a jejich postupně přicházejících a odcházejících "tatínků" (Jiří Dvořák, Miroslav Etzler, Jan Zadražil, Ondřej Vetchý). Zatímco někteří "tatínkové" se postupně snaží zvrátit kolo alespoň českých dějin, Marta a její dcery vzdorují výsledkům a následkům, které tyto jejich pokusy u komunistického režimu zákonitě vyvolávají.

Au pair Alžběta (23) se zoufale snaží vytvořit si svůj nový domov v Irsku tím, že si chce najít chlapa za každou cenu. Částečně proto, že její skutečný domov na Slovensku bude brzy srovnán se zemí kvůli nové dálnici, ale hlavně má své osobní důvody. Její starší sestra Tina (27), zasnoubená s Irem Stevem (30), jí chce pomoct, cítí, že jí to dluží. Alžběta ale její pomoc kategoricky odmítá a zdá se, že na idylický bezstarostný život Tiny se Stevem žárlí.Od začátku je mezi sestrami něco temného, nevyřčeného, co vytváří obrovské napětí a brání jim přiblížit se k sobě. Z jejich pohledu představují muži jedinou šanci nabízející štěstí a lepší život. Jedinou možností pro sestry, jak se dostat ven z tohoto bludného kruhu, je postavit se jejich společné minulosti - momentu, o kterém nikdo nepromluvil a nepojmenoval ho od chvíle, kdy se stala.Alžběta se rozhodne zůstat v Dublinu na vlastní pěst. Potkává tam podivnou punkerku Ducky (23), která Alžbětě pomůže udělat první krok do neznáma. Avšak s Ducky nepřichází jenom fyzická proměna Alžběty, ale vrací se i temná minulost.Jakkoli se obě sestry snaží vyhnout konfrontaci s tím, co bylo - což je následně vede do slepé uličky - jedině vzájemným odpuštěním se k sobě opět mohou přiblížit.

Příběh nejslavnějšího zbojníka, který bohatým bral a chudým dával. Stal se symbolem lidového odporu proti panskému útlaku.

Jakub, kterému zahynula životní láska Věra, je přesvědčen, že za její smrt je odpovědný "boss" oblastního podsvětí přezdívaný "Pexeso". Mladík, neustále zápasící s drogovou závislostí, si opatří zbraň a rozhodne se smrt dívky pomstít. Shodou okolností získá Jakub pozvánku na zahajovací večírek Pexesova nočního klubu ZOO a rozhodne se, že svou pomstu uskuteční právě tam. Jeho vtipný a stále "sjetý" kamarád Radek opatří pro tu příležitost kradené auto. Přestřelka v klubu končí jinak, než si Jakub představoval, a také pátrání po viníkovi Věřiny smrti končí překvapivě. Jakub odjíždí do míst, kde trávil bezstarostné dětství se svou láskou a příběh spěje k osudovému rozuzlení. Zdroj:filmovyprehled.cz

Druhý díl začíná krátce po smrti největšího bastarda Michala Dostála. Michalův otec a dědeček jsou přesvědčeni, že učitel Majer stál za vraždami všech tří žáků a mstil smrt své sestry. Začnou tak Majera psychicky deptat a hledají důkazy. Důkazy hledá také nový policejní vyšetřovatel Karas, jenž přebírá agendu po zesnulém policejním vyšetřovateli Palečkovi.

Dovolená u moře. Na pláži filozofují po prohýřené noci doktor Rosťa s přítelem Petrem o podstatě člověka. Jejich vzrušenou debatu o tom, zda je člověk Bůh nebo Ďábel, přeruší vpád naháče z vedlejší nudistické pláže Paradiso. Muž zoufale hledá lékaře, protože jeho malý syn asi snědl něco, co neměl. Nyní však vychází najevo, že dosavadní příběh byla fikce a že doktor je současně i režisér jakéhosi experimentálního dokumentu. Smyslem filmu je analyzovat, čím se nahý člověk liší od opice. "Materiálem" k tomuto bádání jsou dobrovolníci, nudisté, které zlákaly peníze, zvědavost nebo touha po exhibici. Ti však nejsou o podstatě experimentu pravdivě informováni, aby se v situacích, které jim filmový štáb nastraží, chovali co nejpřirozeněji. Celý projekt financuje zbohatlický ruský producent Igor. Naivně věří, že se mu podaří potlačit filozofické ambice tvůrců a na lascivní komedii o naháčích pak slušně vydělá. Kromě toho chce mít ze své rozmazlené dcery Lenky herečku. Natáčení provází řada konfliktů, vztahy mezi protagonisty se vyhrocují, ponižovaní nudisté se bouří a za režisérem přijede nečekaně manželka, známá hvězda, řešit i s dětmi rodinné problémy. Situace na pláži Paradiso spěje nevyhnutelně k dramatickému konci.Režisérka Věra Chytilová se opět po hořké komedii PASTI, PASTI, PASTIČKY vrací ke svému zásadnímu celoživotnímu tématu - morálce, svobodě, hledání smyslu existence. Princip "filmu ve filmu" umožňuje nahlédnout téma z různých úhlů a v několika významových rovinách. "Náš příběh hledá odpověď na to, jestli člověk dokáže být šťasten, když k tomu má možnost. Zda není zahlcen malichernostmi a dovede se dívat na život z ptačí perspektivy. Nahota je ve filmu chápána obrazně jako určitý druh osvobození. Nedovoluje nic předstírat, zbavuje nás předsudků. Ten příběh ale není o nahotě, ale o lidské hlouposti a nepoučitelnosti," míní režisérka. Spoluautor scénáře a představitel hlavní role Bolek Polívka říká:"Vyhnání z ráje je také o manipulaci a tvůrčím šílenství. Náš film - to jsou drobná pozorování lidského chování, která mají svůj patos i svoji velikost. Pojednává o lidských citech, vášních a vztazích, i o temné primitivní stránce naší přirozenosti."Věra Chytilová chtěla natočit podobenství o tom, jak filmaři natáčejí podobenství, o nahotě jako základu přirozenosti, o nahotě jako rajském stavu odkazujícím až něm k Adamu a Evě. A také o tvůrčí posedlosti, která nevnímá hrozící důsledky. Ale vyšla jí pitvorná skrumáž po sobě se válejících naháčů, jednou s postavami dobře rostlými, jindy s těly obézními, ochablými, s nestvůrně vyvalenými břichy.

Petr studuje v Praze práva, Jakub tamtéž filozofii. Jsou nejlepší přátelé až do okamžiku, kdy jejich prázdninovou cestu po Slovensku zkříží romský mladík Imro. Imro miluje Eržiku, která se provinila proti odvěké tradici tím, že porušila slib věrnosti. Slib je zákon. Imro v záchvatu žárlivosti svou milou zabije. Čekají ho dva tresty. Jeden od většinové společnosti "bílých", druhý od vlastní romské komunity. Petr a Jakub sledují z bezprostřední blízkosti Imrův tragický úděl a jejich názory na věc spravedlnosti a trestu se začínají diametrálně rozcházet. Akademická polemika přeroste posléze v zásadní konflikt životních postojů, který téměř zničí jejich přátelství. Na čí straně je pravda?

Komorní psychologické drama osvědčené autorské dvojice je křehkou studií o přerodu strachu až do nenávisti. Na pomstu připravená Krista, kterou dva němečtí vojáci na sklonku války přinutí, aby je svým vozem dovezla k rakouské hranici, den poté, co Němci oběsili jejího muže, nakonec nedokáže nepřítele zabít a zoufalou útěchu najde v objetí vyděšeného mladičkého vojáka.

Sugestivní filmové drama Petrolejové lampy natočil Juraj Herz podle stejnojmenného románu Jaroslava Havlíčka. Vypráví v něm tragický příběh stárnoucí dívky Štěpy, žijící na přelomu století v dusném prostředí českého maloměsta, v ovzduší nepochopení a předstíraných citů, přetvářky a falše. Štěpě jsou neustále matkou vnucováni adepti na ženění, kteří ovšem musejí pocházet z téhož okruhu jako ona. Štěpa je však jiná než ostatní dívky. Jakoby zasažena duchem emancipace vyslouží si pověst dívky volných mravů a ta přirozeně nápadníky z řad městské honorace odrazuje. Než by se stala starou pannou, provdá se za bratrance, zkrachovalého důstojníka. V den svatby ale ještě netuší, jaká strašlivá nemoc pronásleduje jejího ženicha...Pečlivě rekonstruované období secese v sobě tají osudové lidské trápení: stárnoucí dívka z rodiny maloměstské honorace se dočká svého štěstí, když se provdá na pohledného důstojníka. Netuší ovšem, že muž trpí zhoubnou pohlavní chorobu - s marnou obětavostí pak o něho pečuje, vystavena zlomyslnému posměchu svého okolí. Vynikající, stále sugestivní snímek Juraje Herze se opírá o procítěné, jemně odstíněné herecké výkony Ivy Janžurové a Petra Čepka. (alza.cz)

Český psychologický film se odehrává v roce 1960 na infekčním oddělení jedné nemocnice, kde je jako bacilonosič břišního tyfu izolován starý Prepsl, tulák bez rodiny, světoběžník s osobitou etikou a pojetím svobody. Právě on je středem veškerého dění, dominantní postavou příběhu. Zpočátku odmítá přizpůsobit se situaci a žít v izolaci od světa za nemocniční zdí, několikrát se pokusí o útěk, ale časem začne navazovat přátelské vztahy nejen s personálem nemocnice, zejména dezinfektorem Kafkou a uklízečkou Katkou, ale také se stejně postiženými pacienty, svým spolubydlícím dědou Bartůňkem a mladičkou Mankou, vychovanou v dětském domově. Začíná se smiřovat s osudem a nalézá nový smysl života.





Lea


Nehrdinský hrdina příběhu, čtyřicetiletý Bohouš Burda, je věčný idealista, který je nespokojen s tím, jak žije. Manželství nestojí za nic, jeho žena žije zcela v zajetí počítačů a nemá pochopení ani pro jeho recesní vtípky. Život ve velkoměstě ho otravuje doslova i v přeneseném smyslu, touží po rodné hájence v čisté přírodě. Radost ze života chce hledat jinde než v technickém pokroku a vyjádření tohoto názoru mu vynese dokonce i několik dobře mířených ran pěstí. A tak přichází vzpoura - proti všemu a proti všem. Do cesty se mu navíc připlete i mladá půvabná dívka Terezka, která má podobné názory jako on. A tak Burda končí v horách s pojízdnou zubní ordinací a s dívkou, která chce žít jen s ním. Zdá se, že idylka může začít. Jenže...

V celovečerním debutu Karla Smyczka se trojice děvčat potýká s prvními životními láskami. Vzájemné vztahy se z původně komického snímku mění v tragédii poté, co vyplave na povrch, že se jedna z dívek zamilovala do nápadníka své kamarádky.

V dobách, kdy křesťanská víra téměř nedosahovala k hranicím Skandinávie, byl po dlouhých letech žaláře osvobozen němý muž, divoký barbar. Neznal svůj původ, ani cíl. Říkali mu One-eye. Ocitl se na lodi uprostřed neprostupných mlh severního Atlantiku, která směřovala na západ, vstříc břehům neprobádané Ameriky, snad i bájné Valhally. Po vzoru starých pohanských bohů objevuje One-eye svou pravou podstatu.

Agilní Omar (Riz Ahmed) a trochu pomalejší Waj (Kavan Novak) jedou na výcvik do teroristického tréninkového tábora do Pákistánu, ale po čase jsou odtud vyhozeni pro neschopnost. Dalšími členy teroristické buňky jsou bílý muslim Barry (Nigel Lindsay) a magor Faisal (Adeel Akhtar), který umí sestrojit bombu a rozhodne se vytrénovat vrány, aby se staly nosiči bomb. Pátým členem je Hassan (Arsher Ali), ale ten dlouho nevydrží – při tréninku sám sebe usmrtí. Film končí scénou, kdy se samozvaní teroristé pokusí v převlecích spáchat sebevraždu při londýnském maratónu, ale vše samozřejmě dopadne jinak.

Život sportovního redaktora Erika Kernana lze přirovnat k napínavému zápasu - rychlý rozjezd, mnoho překvapivých zvratů a dramatický závěr. Jednoho dne se však rozhlédne a zjišťuje, že byl ze středu dění postupně vykázán na střídačku. Záchrana přichází jako blesk z čistého nebe. Jeho příběh na titulní stranu se mu začíná rýsovat před očima... Erik věří, že našel zapomenutou boxerskou legendu Roberta Satterfielda, o kterém si všichni myslí, že je mrtev. Strhující příběh šampiona, který skončil na ulici, vynáší jeho pohasínající hvězdu na výsluní. Bohužel je jen otázkou času, kdy se ukáže, že jeho touha vystoupit ze stínu úspěšného otce byla silnější než snaha ověřit si fakta. Z honu za úspěchem se stává osobní výprava, kde je zkoušce podroben reportérův vztah k rodině i jeho životní priority.

Píše se rok 1999, desetitisíce demonstrantů přicházejí do ulic Seattlu, aby protestovali proti schůzce World Trade Organization (WTO). Pochodu se účastní mimo jiné Django, Sam, Lou a Jay. Každý žije svůj život, ale všichni se spojí, aby se pokusili změnit svět. Poklidná demonstrace se rázem mění v totální vzpouru. Ulice jsou plné zmatku a WTO je paralyzována. V této křížové palbě jsou chyceni obyvatelé Seattlu společně se starostou města, nepokojným policistou a jeho těhotnou manželkou. Rozhodnutí, které učíní, poznamená navždy jejich životy.

Rok 1914. Plukovník von Haukwitz (Jiří Schmitzer) zahyne za záhadných okolností při okultní seanci. Jeho snoubenka, herečka Klára Knabelová (Viktorie Čermáková), při vyšetřování zjistí, že tělu byly po smrti odňaty hlava, ruce a srdce. Při hledání odpovědí na tuto záhadu naráží na nejbližší plukovníkovu osobu - poručíka Heinricha Rotha (Roman Zach) a osud je spojí dohromady. Vojenský vyšetřovatel Karel Vrana (Martin Finger) se snaží Kláru přimět ke spolupráci právě proti Rothovi a okultním kruhům v armádních řadách. Klára odmítne, ale vyjádří Vranovi podporu jeho cíli najít odcizené části plukovníkova těla. Mezitím je poručík Roth povolán na bojiště 1. světové války a Vrana zároveň vyráží po Evropě hledat ostatky von Haukwitze využívané okultními skupinami. Klára se přesunuje na svůj rodný statek na Moravu, kde obdrží jinou část těla - ruku zraněného poručíka Rotha.

Drama jednoho dne. Osmnáctiletý Marek žije v bezútěšném prostředí blízko slovensko-moravských hranic se svým otcem vinařem a rasistickými kamarády - hooligans. Markovým nejlepším přítelem je jeho pes, který je perfektně vycvičen proti všem vetřelcům. Markovým životem náhle otřese šokující tajemství, které zjistí o své dávno zmizelé matce. Dramatický příběh ze současnosti, který se vyznačuje syrovostí a velkou mírou autenticity, se dotýká aktuálních otázek naší společnosti, jako jsou: rasismus, nezaměstnanost a problémy disfunkční rodiny. Nedostatek citovosti a tolerance okolí poznamená hlavního nevyzrálého hrdinu, jehož jediným přítelem je jeho pes.

Před okresní soud jsou přivedeni tři obžalovaní: ředitel Josef Kudrna a jeho podřízení - inženýr Potůček a úředník Zelenka. Jsou obžalováni z rozkrádání národního majetku, které zjistila hospodářská kontrola na stavbě elektrárny v Blahovicích.

Řehoř si žije spokojeně. Jeho žena Evženie ne. Po šedesáti letech manželství přichází osmdesátiletá Evženie za svou vnučkou - právničkou Katkou, aby jí pomohla rozvést s pětaosmdesátiletým manželem Řehořem. Katka je šokována babiččiným rozhodnutím i její tvrdostí a neústupností. Co se muselo stát ve vztahu prarodičů, že to ani celá desetiletí nezahladila? Katka nechce rozbít svou milovanou rodinu a pokusí se rozluštit babiččin důvod. Odkryje dramatickou minulost vlastní rodiny, ale tajemství prarodičů pro ni zůstane neodhaleno. Babička riskuje ztrátu vnučky a pravdu jí zatají, tíhu dávné viny nechce přenést na další generaci.

Jeden ze skupinky přátel středního věku přichází vinou tragické nehody o život. Navzdory této události se jeho blízcí rozhodnou vyjet na tradiční, každoroční společnou dovolenou na pláži nedaleko Bordeaux. Jejich vztahy, přesvědčení, pocity viny i přátelství jsou v zápětí podrobeny těžké zkoušce. A nejen proto, že k sobě nebyli vždy zcela upřímní, jsou nakonec nuceni přiznat se k několika více či méně Milosrdným lžím.

Colee a TK jsou vojáci, kteří se vracejí na měsíční dovolenou ze svého působení ve válce v Iráku. Na letišti v New Yorku se setkají s vysloužilým vojákem Fredem. Shoda náhod přivede tuto trojici dohromady a od této chvíle se rozjíždí série dobrodružství, nečekaných zvratů, osobních tragédií i poznání sebe sama. Povahově odlišné hrdiny čeká cesta, na jejímž konci je nové přátelství.

FRACEK vypráví příběh třináctileté Luli McMullen (Chloë Grace Moretz – KICK-ASS), která utíká ze zapadlého farmářského městečka v Nebrasce, aby za sebou nechala domov plný smutku a problémů a vydala se do třpytivého Las Vegas vstříc svým bláznivým a často naivním snům. Během svého strastiplného putování potkává řadu podivínů, odpadlíků i outsiderů a brzy ji společná cesta svede dohromady s dvojicí protikladných tuláků: Eddiem (Eddie Redmayne – TEORIE VŠEHO), kulhajícím kovbojem s dětskou tváří a ostrým jazykem, a půvabnou podvodnicí jménem Glenda

Uherská šlechtična Erzebet Bathory je bohatá, obdivovaná… a obávaná. Její krása je údajně draze vykoupena krví nesčetných nevinných obětí, v níž se koupe, aby si uchovala svěžest mládí! Kam až je ochotna zajít pro lásku a kde leží hranice mezi pravdou a mýtem?(oficiální text distributora)

Cesta do pekla a zpět. Výbušná akce uprostřed běsnící války. Letadlo s význačným diplomatem bylo během 2. světové války sestřeleno nad územím ovládaném Japonci. Na místo je vyslán australský výsadek, aby muže zachránil. Nebezpečná mise s sebou přináší spoustu krutosti a válečného běsnění, které bude stát život nejednoho z vojáků...

Tunnel Rats vypráví o jednotce tzv. tunelových krys, jejíž členové se vydávají do klaustrofóbických tunelů ozbrojeni často pouze ruční pistolí a baterkou a které si vlastnoručně ve vietnamské válce skutečně Vietcong budoval vlastníma rukama, jako kryty před leteckým bombardováním. Tento drsný film ukazuje, jak bylo strašlivé nějaký z takovýchto krytů navštívit.

Julia Sandburgová se ani po 16 letech není schopná smířit se ztrátou své tříleté dcery Maggie, která záhadně zmizela během krátké matčiny nepozornosti v parku. Manžel a syn Chris se jí snažili být oporou, ale Julia si vytvořila proti svému okolí bariéru sestavenou z bolesti, hněvu a zoufalství. Její život změní setkání s mladou Louise s tajemnou minulostí. Dívka oživí tragické vzpomínky a Juliiny psychické problémy naplno vyplavou na povrch. Louise zároveň vzbudí ve zlomené ženě iracionální naději, že je její pohřešovanou dcerou.

Morrie je muž ve středních letech. Po smrti rodičů zvládl vychovat dva mladší sourozence a nyní žije se svou ženou klidným životem. Oba sourozenci se však vracejí zpět do rodného hnízda a Morrie musí řešit problémy psychicky labilního Jaye a životem tápající Idy. Všichni tři cítí, jak důležitá je pro ně rodina a všichni tři také hledají ve svých životech štěstí.